Sök på webbplatsen

Sök på webbplatsen


Thomas och Lukas på Kombobrew

 

Kombobrew godhjärtat

En pitch för den nyfunna vännen i fikarummet blev startskottet för Kombobrew – ett bubblande Kombucha-bryggeri i Järlåsa. Men vad är egentligen Kombucha och hur hänger det ihop med hållbart entreprenörskap? Vi har intervjuat Thomas Radecky och Lukas Reza, grundarna av Kombobrew som berättar mer om sina framtidsplaner!

 

 

I Järlåsa, strax utanför Uppsala ligger Kombobrews bryggeri där Thomas Radecky och Lukas Reza producerar uppfriskande och läskande Kombucha i olika smaker. Kombucha är fermenterat te med hälsosamma egenskaper, bra för bland annat tarmfloran och gjorda på enbart ekologiska och naturliga ingredienser.

Hej, berätta mer om er och om KomboBrew!

Jag, Thomas, började brygga Kombucha år 2019 efter att ha tagit inspiration från min mamma som gjorde kombucha hemma i sitt kök. Jag sökte ett nyttigare alternativ till läsk och insåg att det var brist på Kombucha i butikerna. Idén om ett eget bryggeri började växa fram och jag skrev en affärsplan som jag pitchade för min arbetskollega Lukas.

Lukas var väl bekant med dryckens hälsofördelar då han växte upp i Kalifornien där utbudet är stort. Han nappade direkt och vi startade företaget i hopp om att inspirera fler till att göra hälsosamma val i vardagen. Kort därefter fick vi tag på en lokal i Järlåsa, det var ett gammalt bageri som hade allt vi behövde för att bedriva ett mikrobryggeri. Här kunde vi äntligen experimentera utan kalabalik i hemmaköket. Idag, två år senare har vi en hållbar produkt som är ute i försäljning.

Hur kom ni i kontakt med Upplandsbygd?

Vi hade precis registrerat Kombobrew som företag när Uppsala Nya Tidning ville göra en artikel. Allt var nytt med företaget, vi hade inte ens lanserat någon produkt då. Vi var i en lärande process, och experimenterade med olika tesorter och funderade på vilken smak våra kunder skulle tycka mest om. Jenny Kangas, projektledare på Upplandsbygd läste artikeln och kontaktade oss. Vi sökte till programmet och blev antagna.

Hur har er verksamhet utvecklats sedan ni blev antagna till programmet?

Att nätverka med de andra företagen i programmet och se hur de arbetar har varit otroligt givande. Vi har också haft enskilda samtal med affärsutvecklare där vi lärt oss mycket om både hållbarhet och företagande.

Tack vare programmet fick vi också stöd för att köpa in material så vi kunde öka vår produktion och byta till ett mer hållbart förpackningsalternativ. Vi har även fått hjälp att marknadsföra oss, vilket gör att vi nu är redo att sälja våra produkter via återförsäljare i Uppland. Tidigare har vi sålt vår Kombucha till bekantas bekanta via sociala medier. Framtidsplanen är att våra produkter ska vara lättillgängliga för alla invånare i Sverige och självklart ska vi fortsätta anpassa vår verksamhet utifrån ett hållbart perspektiv.

Vad fick er att inspireras till ett mer hållbart entreprenörskap?

Det var en självklarhet när vi startade upp Kombobrew att vi behövde applicera hållbarhet i vårt företag. Men det var först genom programmet som vi förstod hur vi skulle definiera vårt syfte, och hur vi kunde ta hållbara beslut gällande förpackningsalternativ, affärsutveckling och inköp. Vi kommer alltid arbeta med att ha en kedja av godhet bakom varje produkt, från ide till återbruk.

Thomas och Lukas tips till dig som också vill satsa på ett mer hållbart entreprenörskap:

Fastställ problemet. Välj och prioritera vilka problem du ska lösa och för vem.
Våga välja bort. Så att du kan fokusera på rätt saker – det som genererar måluppfyllelse eller ger dig intäkter.

 

 


Visa navigering